-
oglasnik.hr / Vijesti / Savjeti pri kupnji rabljenog automobila
Pretraga vijesti:
Pretraži
Savjeti pri kupnji rabljenog automobila
Dobrom pripremom i pažljivim izborom za nevelike novce može se kupiti dobar rabljeni automobil. U nastavku vam donosimo nekoliko savjeta...
 

Što treba znati prije kupnje


 kupac je u znatno boljoj situaciji od prodavača, te nema nikakvog razloga za žurbu. Ne nasjedajte pričama o hitnoj prodaji iz ovog ili onog razloga. Treba pogledati što više automobila i što bolje gledati, a što manje slušati što se priča o automobilu. Odluku o kupnji donesite isključivo na temelju vlastitih zapažanja.

 saznajte što više podataka o automobilu kojeg želite kupiti. Koliko vrijedi na tržištu rabljenih automobila? Izlazi li uskoro novi model? Pojavom nove linije cijena rabljenoga pada za dodatnih 10 posto!

 mnoge privlače štedljivi dizelaši, no ako mislite kupiti automobil za malo novaca, zaboravite ih! Dizelaši su neosporno ekonomičniji jer troše manje, jeftinijeg goriva od benzinaca. No održavanje i popravci su znatno skuplji. Sama ‘bosch-pumpa’ i turbopunjač skuplji su nego cijela ‘generalka’ kod usporedivog benzinca. Zbog toga trošak generalnog popravka starog dizelaša može biti veći od njegove vrijednosti.

 preporučljivo je birati veći automobil jer su zbog veće potrošnje i davanja, na manjoj cijeni od malih. Bolje je za iste novce kupiti, primjerice, osam godina starog Ford Mondea, neko jednako staru Fiestu. Potrošnja goriva nije najvažnija stavka, a na nju bitno utječe održavanje vozila i stil vožnje.

 ne treba robovati određenoj marki, niti tipu vozila, jer je pametnije kupiti dobrog Fiata nego lošeg Opela (i obratno). Ako se naiđe na dobru priliku, ne treba brojiti vrata niti razmišljati o boji ili obliku karoserije. U cijelom je kontekstu najvažnije opće stanje automobila.

Izbjegnite zamke i prepoznajte ‘mačka u vreći’

 izjavu o prijeđenoj kilometraži uzimajte s velikom rezervom. Često je važnije kako je automobil vožen i održavan od broja prijeđenih kilometara. Zato prije kupnje treba temeljito procijeniti stanje automobila.

 Ne nasjedajte na rabljene automobile iz inozemstva za čiji transfer u Hrvatsku treba nešto unaprijed platiti. Nikada nemojte davati novce „na neviđeno“ jer je velika vjerojatnost da ćete ostati i bez novaca i bez automobila. Pripazite na mailove ovakvog sadržaja: ...The shipment will start only after they receive the confirmation that you made the payment. After you make the payment, in max. 5 working days you'll receive the car at your address...

 čuvajte se svježe obojenih! Najbolje je kupiti automobil s tvorničkom bojom, čak i ako je u lošem stanju. Novom se bojom često želi prikriti stvarno stanje karoserije - pretrpljen sudar ili hrđom nagrižena karoserija. Automobil koji je imao teži karambol nije pametno kupiti, bez obzira koliko je kvalitetno popravljen. Nesigurniji je i podložniji koroziji.

 prije kupnje automobil odvedite na kanal ili dizalicu. Temeljitim se pregledom odozdo može otkriti svaka prijevara (tragovi prskanja boje, neravnine na unutarnjim nosačima i limovima...). Ako vam je prodavatelj želio prikriti pretrpljen sudar ili je automobil nagrižen na nosećim dijelovima - odustanite od kupnje.

 ako je karoserija zdrava, treba utvrditi ‘zdravlje’ motora. To se najbolje otkriva mjerenjem tlakova (kompresije) u cilindrima, što može napraviti svaki bolji mehaničar. To je posebice važno kod dizelaša. Ako je bilo koji od cilindara ‘izdušio’, odustanite od kupnje.

 svježe je opran motor sumnjiv jer se teško može utvrditi ispušta li ulje.

 motor u ‘leru’ treba raditi mirno. Ako trza, ne dajte se zavaravati da se to lako podešava, jer to često ukazuje na neravnomjernu kompresiju u cilindrima.

 Kod dodavanja gasa automobil ne smije dimiti. Plavičasti dim ukazuje na istrošene klipne prstene, a crni na izgorjele ventile i opću dotrajalost. Čađav je dim najčešće posljedica dotrajale ‘bosch-pumpe’. U takvim je slučajevima najbolje odustati od kupnje.

 Istrošena su sjedala loš znak jer pokazuju da je automobil bio nemilosrdno eksploatiran, te da ga vlasnik nije pazio. Ako su na sjedalima navlake, obvezatno ih skinite i pogledajte što se krije ispod njih. Još je gore ako su dotrajale gumene obloge na papučicama nožnih komandi.

 neravnomjerno istrošene gume pokazuju na neispravnu geometriju ovjesa, te na mogućnost pretrpljenog sudara. Budite oprezni ako su ugrađene nove gume jer se tako često prikriva stvarno stanje.

 sportske dorade poput spuštenog ovjesa, otvorenog ispuha ili friziranog motora loša su preporuka za kupnju. To je znak da je motor često radio pod punim opterećenjem.

 kuka za vuču nije prednost, kako neki vole isticati, nego velika mana. Vuča prikolice osjetno povećava opterećenje motora i prijenosa, te su automobili s kukom, u pravilu, u lošijem stanju od automobila bez kuke.
 prije kupnje obvezatno napravite probnu vožnju, kada je najvažnije utvrditi kako automobil zadržava pravac i reagira na komande. Ako niste dovoljno stručni, zatražite pomoć stručne osobe.

 o cijeni se izjašnjavajte tek kad zaključite da automobil potpuno odgovara. Treba imati i pregovaračkog umijeća. Budući da je kupac u trenutnoj sveopćoj ‘nelikvidnosti’ u znatno boljoj situaciji od prodavača, ne plašite se obaranja cijene. Ne obazirite se na napomene o ‘fiksnoj’ cijeni i najnižoj ponudi.

 prije kupnje pozorno provjerite sve ‘papire’ i ne libite se otići na provjeru kod ovlaštene osobe. Ako je išta sumnjivo, odustanite od kupnje.

 ako nakon svega zaključite kupoprodajni ugovor, automobil odmah odvedite na temeljit servis. Uvjeravanje bivšeg vlasnika da je to nedavno napravio, nije nikakva garancija.

Kako prepoznati ukradenog?

 Vaše je pravo i obveza da za što manje svojih novaca kupite što bolji tuđi automobil. No, u tome ne smijete pretjerivati. Ako za nekoliko tisuća eura kupite solidnog Golfa, Audija ili BMW-a, naknadno ćete policiju teško uvjeriti o kupnji ‘u dobroj vjeri’. To vrijedi i za slučaj stručno prekucanih brojeva šasije i kvalitetno falsificiranih dokumenata. Kriminal ne poznaje granice, a ukradenim se automobilima često mijenjaju podaci. Zato podrijetlo automobila nije apsolutna garancija, iako je zbog izbjegavanja komplikacija preporučljivo kupiti automobil iz Hrvatske.
 posebice budite oprezni prema najugroženijim modelima (Golf, Passat, te većina modela Mercedesa, Audija, BMW-a, Jeepa...).

 temeljito pregledajte postoje li oštećenja oko brave na vratima i kontaktnom ključu. I najmanje oštećenje može biti znak da je automobil ukraden.

 sve brave i ključevi trebaju biti originalni. Ako tu nešto ne štima odmah odustanite od kupnje.

 sva stakla trebaju imati tvorničke oznake. Izmijenjeno je staklo znak za uzbunu.

 izmijenjen volan ili ručica mjenjača također su sumnjivi. Ne dajte se zavesti privlačnošću sportskog mjenjača i volana.

 svježa boja na profilu s brojevima šasije ili unutrašnjosti motora može ukazivati na izmjenu cijelog profila ili dijela lima.

 neoriginalna ili svježa boja posebice je sumnjiva, jer može ukazivati na zametanje tragova.
 detaljno pregledajte dokumente. Ako je automobil mijenjao vlasnike, provjerite ispravnost dokumenata kod nadležnog bilježnika.

 ako je ikako moguće, pri izboru i provjeri zatražite pomoć odgovarajućih stručnjaka.

Piše: dr. Željko Marušić